REGIONALNA PANORAMA

Dani od snova / 29.3. 19h

  1. / 98’

Crna Gora

Dokumentarni

Scenario, režija, direktor fotografije

Momir Matović

Direktor fotografije ekipe 2

Relja Eraković

Obrada zvuka

Velibor Hajduković

Produkcijska kuća

MFILM Podgorica – Filmski centar Crne Gore

Ponikli u Crnoj Gori, Vlatko Gilić, Predrag Golubović i Živko Nikolić su ličnosti koje su, prihvatanjem filma kao životne sudbine, dosledno, stvaralački autoritativno, poetski, metaforično… oslikali jedan čudesan životni splet svakodnevice, ne samo u Crnoj Gori, nego svuda oko nas. Ovaj film je jedinstven pokušaj da njihov stvaralački opus, veoma značajan za crnogorsku i kinematografiju uopšte, ukaže i podseti na dramaturgiju života, na oživljen život, na potkazivanje života, u umetnosti često prisutno, ali i zaboravljeno.

Regionalna premijera

Momir Matović

Rođen 1951. u Titogradu (Podgorica), Republika Crna Gora. Završio je Fakultet dramskih umetnosti u Beogradu, Grupa za filmsku kameru. Jedan je od najpoznatijih crnogorskih i sveskih autora u oblasti dokumentarnog i kratkog filma.

Pečat braće Ljubavića / 30.3. 21h

  1. / 54′

Republika Srpska, BiH

Dokumentarno-igrani

Režija

Slobodan Simojlović

Scenario

Snježan Lalović, Slobodan Simojlović

Naracija

dr Biljana Samardžić

Uloge

Đorđe Racković, Zoran Todorović, Nemanja Popović

Produkcija

Snježan Lalović

Produkcijska kuća

Kinoteka Republike Srpske

Koprodukcijska kuća

Radio-televizija Republike Srpske

U vreme otomanske okupacije balkanskih prostora, braća Đurađ i Teodor Ljubavić 1519. godine odlaze u Veneciju kako bi naučili štamparski zanat i kupili ćiriličnu štamparsku presu. Prolaze kroz niz iskušenja, od četrdesetodnevnog karantina u Veneciji, do neizvesnog puta punog opasnosti pri povratku. Te, 1519. godine, braća Ljubavići štampariju donose u manastir Sopotnica kod Goražda i počinju štampati crkvene knjige: psaltir, molitvenik i služavnik. Bila je to prva štamparija na teritoriji današnje Bosne i Hercegovine, i druga na prostoru gde žive Srbi, nakon Cetinjske. Time počinje era pisane pismenosti kod Srba na prostoru tadašnje Bosne i Huma. Štamparija je radila 4 godine, a potom, najverovatnije zbog pritiska turskih vlasti, biva premještena u Trgovište u Rumuniju.

Festivalska premijera

Slobodan Simojlović

Reditelj, scenarista i producent. Rođen je 1968. u Beogradu, gde je i diplomirao na FDU . Od 1993. do danas reditelj je i scenarista više od stotinu dokumentarnih, etnoloških i dečijih filmova nastalih u produkciji Radio-televizije Srbije, EBU (Evrovizije), TV Novi Sad, Kinoteke Republike Srpske, Alternativne Televizije i više privatnih producentskih kuća . Mnogi od ovih filmova, pored festivalskih projekcija, prikazivani su i na javnim servisima u Evropi i Japanu. Dobitnik je nagrada na festivalima u Meksiko Sitiju, Pekingu, Beogradu, Berlinu, Jahorini, Kučevu, Somboru i Sremskim Karlovcima.

Austrijska revija kratkog filma / Die Österreichische Kurzfilmschauh

Austrijska revija kratkog filma je saradnja Austrijske filmske akademije i Saveznog ministarstva za evropske i međunarodne poslove. Projekat je prvi put predstavljen 2012. godine na Međunarodnoj kulturnoj konferenciji u Beču i od tada se sprovodi svake godine. Selekcija može obuhvatiti kratke igrane, dokumentarne i eksperimentalne filmove, animacije i muzičke spotove. Svake godine formira se nova selekcija koja uključuje one austrijske kratke filmove koji se kroz nagrade i uspehe na festivalima kvalifikuju za učešće na Austrijskoj filmskoj nagradi u kategoriji „Najbolji kratki film“. Odabrani filmovi kreću na jednogodišnju turneju po svetu. Ovogodišnja selekcija svoju srpsku premijeru imaće na Martovskom festivalu, u saradnji sa Austrijskim kulturnim forumom Beograd.

Fabiu

  1. / 28′

Režija i scenario

Stefan Langthaler

Uloge

Kristóf Gellén, Birgit Stimmer, Günter Tolar

Produkcija

Victoria Herbig, Sebastian Schmidl

Osamdesetogodišnji penzioner Artur živi u skromnoj opštinskoj kući u Beču. Već neko vreme s ljubavlju se brine o svojoj teško bolesnoj supruzi Marti, a pomagale su mu samo medicinske sestre. Kad zatekne novog mađarskog negovatelja Fabiua na svom pragu, njegova rutina je prekinuta. Ali, ubrzo se dvojica muškaraca zbližavaju i u Arturu počinju da rastu osećanja želje i potisnute čežnje.

Ženski fragmenti: Gini i Resi / Frauenfragmente: Gini und Resi

  1. / 43’

Scenario i režija

Sophie Gmeiner

Produkcija

Sophie Gmeiner, Nils Schröder

Nakon što je godinama, uprkos mentalnoj bolesti, uspevala da vodi samostalan život, Resi (59) prelazi u lokalni starački dom u Tirolu. Nekonvencionalna Gini (61) je Resina sestra, starateljka i najbliža saveznica. Neuništivi smisao za humor ih drži zajedno, iako su obe u životu mogle naći razloga da klonu duhom. U proleće 2020. Resi je umrla od posledica korona infekcije.

Goli muškarci u šumi / Nackte Männer im Wald

  1. / 30’

Režija

Paul Ploberger

Scenario

Benjamin Kornfeld, Paul Ploberger

Uloge

Stefano Bernardin, Julia Edtmeier, Stefan-Manuel Eggweber, Benjamin Kornfeld

Produkcija

Jakob Widmann

Komplikovan brak: ona ima tumor, on je gej, oboje to drže u tajnosti. Kada njihova ćerka jedinica ode iz kuće, on je spreman da se više ne krije i da počne ispočetka, a ona bi da braku pruži još jednu šansu. Ni jedno ni drugo se neće desiti. On dogovara bizaran „role play“ sastanak, a ona ga špijunira, uverena da ima aferu sa mlađom ženom. Potera može da počne!

VARAN BALKAN izbor / 1.4. 14h

Varan Balkan je nova regionalna filmska platforma, koju su osnovali bivši polaznici radionice dokumentarnog filma Ateljea Varan iz Pariza. Prošle godine su u Beogradu i u Novom Sadu uspešno završene dve ovakve radionice, na kojima je nastalo 20 dokumentarnih filmova. Neke od njih publika je videla na prošlom Martovskom festivalu, a neke će videti ove godine. Gost festivala je Žan-Noel Kristijani, koji će učestvovati u panelu posvećenom ovoj novoj platformi, i koji će predstaviti deo pratećeg program sa filmovima nastalim na prošlogodišnjim radionicama (Korzika, Novi Sad, Beograd). On je jedan od osnivača radionica Ateljea Varan, koje su nastale 1980. na inicijativu oca antropološkog i etnološkog filma Žana Ruša, ali i najzaslužniji za širenje delatnosti ovih radionica u Srbiji i regionu.

Četvrt doma

  1. / 22’ 41’’

Režija

Ana Raičević

Između zgrada nekadašnje fabrike, dom pronalaze slikar Geza, njegove komšije, pas Don i mačka Rusja.

Jednogodišnjak

  1. / 23’ 49’’

Režija

Maja Milić

Vanja decenijama radi u pozorištu kao inspicijent, producent i kralj epizodnih uloga. Iako je napunio 71 godinu prijatelji i porodica organizovali su mu proslavu 1. rođendana.

Dobrinka

  1. / 28’ 19’’

Režija Zoja Čvoro

Zojini roditelji kupili su stan na Novom Beogradu. Kada je otišla da ga pogleda videla je da na vratima pored piše njeno prezime. Pokucala je i otvorila joj je Dobrinka, žena njenog pokojnog pradede, koga nikad nije upoznala.

So u stenama / Du sel dans les pierres

  1. / 20′ 45″

Francuska

Režija

Madeleine Roux

Žozef živi svoje snove između stare luke i planine.

Reli, moj brat i ja / hLe rallye, mon frère et moi,/span>

  1. / 16′ 37”

Francuska

Režija

Daouya Feriel Achir

Moj brat ne želi više da mu budem suvozač. U potrazti za uzbuđenjima, po prvi put sam učestvujem u auto reliju.

Kad sazru klementine / Quand mûrissent les clémentines

  1. / 23′ 29”

Francuska

Režija

Lama Kabbanji

Na Korzici je počela sezona branja klementina. Kako se izboriti sa celodnevnim branjem?

Jean-Noël Cristiani

Studirao filozofiju na Pariskom Univerzitetu i magistrirao nastavu. Godine 1968. bio je učenik i prijatelj Žana Ruša, a 1980. s njim je učestvovao u prvoj radionici onoga što će postati Radionice Varan. Vodio je nekoliko radionica u Francuskoj, Keniji, Rumuniji, bivšoj Jugoslaviji, Kavkazu, Egiptu… Njegov prvi film 1976. godine „Tišina organa“, razmišljanje o savremenoj medicini, izazvao je burnu polemiku. Kanal Arte, od svog osnivanja, emituje njegov drugi film o umetniku art bruta, Poladijanu. Njegov film iz 1979. „Normani, varvari i graditelji“, o istoriji i arhitekturi opatija u Normandiji, osvojio je brojne nagrade i prikazan je u Kanu. Slede filmovi o fizici čestica snimljeni u C.E.R.N.-u u Ženevi, zatim filmovi kojima su tema muzičari Kaunt Bejzi, Džon Koltrejn i Maks Rouč, te pisci Karen Bliksen, Mika Voltari, Eduard Glisan, Moris Čapaz. Godine 1987, istražujući promene identiteta objekta na svetlosti, snima film „Izložba Sulaža“. Slikar je zatim predložio filmskom autoru da prati izradu vitraža opatije u Konku. Tako je nastao višestruko nagrađivan film „Vitraži  Sulaža“. Ubrzo je snimio još nekoliko filmova koji su pratili rad slikara Pjera Sulaža, među njima i „Pjer Sulaž u Luvru“ i „Sulaž, rađanje jednog muzeja“. U decembru 2019, TV stanica FR3 povodom stogodišnjice slikara emituje film „Sulaž, jedan vek“. „Pjer Sulaž, Pjer Enkrev, među prijateljima“ je njegov sedmi film sa ovim slikarom. „Šetač“ prikazuje vezu između šetnje i filma i ušao je u međunarodnu selekciji Festival du reel. Istraživanje o svetlosti i slike nastavio je 2023. pripremajući film „Slikar ničega“, o poslednjim skicama Vilijama Tarnera koje je napravio dok je pešačio duž Lamanša.

1991. Adio Jugo film, adio Jugo festival, adio Jugoslavija… vidimo se u sljedećem ratu / 1.4. 17h

  1. / 92’

Hrvatska

Dokumentarni

Scenario, režija, produkcija

Igor Galo

Montaža

Danilo Lola Ilić

Producentska kuća

UOFD Histria film, Pula

Dokumentarac o Festivalu jugoslovenskog igranog filma u Puli, koji je prvenstveno okupljao kinematografije svih socijalističkih republika bivše Jugoslavije, do njenog tragičnog raspada. Istovremeno je i prikaz društveno-političkih okolnosti u kojim je osnovan. Svedočenjem glavnih aktera FJIF, od osnivača Marjana Rotara, do svih presudnih direktora festivala, filmskih radnika, glumaca, režisera, producenata, film istražuje kako je uopšte bio moguć festival takvog evropskog i svetskog značaja u vreme svog trajanja. Od osnivanja 1953. do nasilnog gašenja 1991. godine, festival odslikava rađanje socijalističke Jugoslavije, njen razvoj u društveno-političkom, kulturno-obrazovnom i privrednom smislu, kao i njen raspad, pa time i sopstveni nestanak, kao jedinstvene i neponovljive filmske manifestacije u svetskim razmjerima, kao što je to bila i Jugoslavija.

Regionalna premijera

Igor Galo

Rođen 1948. godine u Ćupriji, Srbija, FNRJ. Prvu ulogu je ostvario u filmu „Imam dvije mame i dva tate“ (Krešo Golik, 1968), a verovatno je najpoznatiji po ulozi Bambina u filmu „Most“ (Hajrudin Krvavac, 1969). Glumio je u nekim od najpoznatijih jugoslovenskih filmova: „Valter brani Sarajevo“ (Hajrudin Krvavac 1972), „Divlji anđeli“ (Fadil Hadžić, 1969), „Maškarada“ (Boštjan Hladnik, 1971), „Poslijepodne jednog fazana“ (Marijan Arhanić, 1972), „Akcija stadion” (Dušan Vukotić, 1977), „Pakleni otok“ (Vladimir Tadej, 1979), „Banović Strahinja“ (Vatroslav Mimica, 1981), „Crveni i crni“ (Miroslav Mikuljan, 1985) i drugim. Ostvario je uloge i u međunarodnoj produkciji, poput filma „Gvozdeni krst“ (Sem Pekinpo, 1977). Režirao je kratki igrani film „Navijač” (1985). U prethodnih 30 godina sarađivao je sa kolegama iz Austrije, Nemačke, Italije, Slovenije, BiH i Srbije, kao gost ili član stručnog žirija filmskih festivala (Palić, Herceg Novi, Trst…). Član je saveta filmskog festivala Balkan Panorama u Izmiru, Turska od 2019. Dobitnik nagrade „Marjan Rotar“ Pula Film Festivala za doprinos hrvatskom filmu, nagrade za životno delo „Fabijan Šovagović“, koju dodeljuje Društvo hrvatskih reditelja, kao i nagrade „Aleksandar Lifka“ za doprinos regionalnoj kinematografiji, na Festivalu evropskog filma Palić. Živi i radi u Puli, Hrvatska.

Živeti Bitlse / 1.4. 19h

  1. / 53’

Bosna i Hercegovina

Dokumentarni

Autor

Nebojša Grabež

Kamera i montaža

Nenad Barbul

Produkcijska kuća

Al Jazeera Balkans

Kako je jedna izgubljena pesma odredila karijere grupe beogradskih kreativaca i odvela ih na puteve o kojima nisu ni sanjali?  Tim putevima bavi se ovaj film. Reč je o muzičkoj grupi Rubber Soul Project, koju je sredinom devedesetih okupio Rastko Ćirić, profesor Fakulteta primenene umetnosti. Nakon saznanja da je sa albuma „Rubber Soul“, koji su Bitlsi snimili 1965. godine, izostavljena već postojeća naslovna numera, Ćirić je odlučio da komponuje ovu pesmu, upravo onako kako bi to učinili članovi najslavnije i najznačajnije pop-rok grupe svih vremena. Projekat jedne „izgubljene“ pesme postao je projekat dugotrajne imaginacije stvaralaštva Džona, Pola, Džorža i Ringa.  Članovi grupe Rubber Soul Project, pojedinačno već afirmisani u svojim profesijama, na neuobičajen način su nastavili rad Bitlsa i u decenijama posle njihovog raspada. Ovo poigravanje dobijalo je vremenom nove naslove i značajne potvrde, od nastupa u legendarnom liverpulskom Cavern klubu i otkrivanja spomen ploče Džonu Lenonu, do prestižne „Global music award“.

Svetska festivalska premijera

Nebojša Grabež

Novinar Al Džazire Balkan u Beogradu.  Novinarstvom se bavi od 1987: prvih dvanaest godina profesionalnog rada proveo je u RTV Studio B, a narednih dvanaest na radiju Slobodna Evropa. Član je tima Al Džazire Balkan od njenog osnivanja 2011. godine, na poziciji beogradskog dopisnika i producenta. Autor je jednog od prvih dokumentarnih serijala u produkciji AJB – „Ritam Balkana“ i nekoliko muzičkih dokumentarca – „Balkan na Temzi“,  „Kosovo blues – Šta posle svega?“, „Ratovi prolaze, ljudi ostaju“.

Feniks iz Kavadaraca / Фениксот од Кавадарци / The Phoenix of Kavadarci / 1.4. 19h

  1. / 29’ 35’’

Severna Makedonija

Dokumentarni

Scenario i režija

Mišo Netkov

Produkcijska kuća

Video Studio Petkovski

Film o životu i delu Vasila Hadžimanova, jednog od najvećih i najupornijih makedonskih istraživača u oblasti etnomuzikologije, melografije i folklora, a ujedno i jednog od vrhunskih tumača izvornih makedonskih narodnih pesama. U filmu veliki broj naučnika i ljudi koji su mu bili bliski govore o njegovom radu. Preminuo je u Skoplju 1969. godine, a njegov rad nastavili su sin Zafir i unuk koji nosi njegovo ime.

Festivalska premijera

Prof. dr Mišo Netkov

Bio je zaposlen u Makedonskoj televiziji kao novinar (urednik) od 1974. do 2014. Autor više od 400 TV dokumentaraca (dokumentarne emisije, dokumentarni filmovi, TV drame, dokumentarne reportaže, etno filmovi). Učesnik brojnih domaćih i međunarodnih TV festivala na kojima je osvojio 16 prestižnih međunarodnih nagrada: Krakov-Poljska, Himadži-Japan, Sandanski-Bugarska, Kruševo-Makedonija, Kijev-Ukrajina, Nesebar-Bugarska, Sevastopolj-Ukrajina, Rostov-na-Don Ruska Federacija, Bijaric-Francuska, Sandanski-Bugarska itd.

Moj Branko ne laže / 2.4. 19h

  1. / 84’

Republika Srpska, BiH

Dokumentarni

Režija

Branko Lazić

Scenario

Saša Berendika

Direktor fotografije

Dejan Račić

Produkcija

Aleksandar Đorđević

Produkcijska kuća

RTRS

Kako je Branko Ćopić, posleratni najčitaniji, najprevođeniji, najtiražniji pisac čitavog jugoslovenskog prostora, podjednako omiljen i kod dece i kod odraslih, postao prvi jeretik komunističke Jugoslavije? Kako je vedri pisac, koji je iza sebe ostavio impozantno delo, ozbiljnu oporuku i tragičnu biografiju, postao i ostao „samo“ partizanski i dečiji pisac? U filmu učestvuju akademik Matija Bećković,  istoričar Predrag Marković, prof.dr Mihajlo Pantić, reditelj Darko Bajić, prof. dr Duško Pevulja, doc.dr Oleg Soldat, književnici Ljubivoje Ršumović, Pero Zubac, Vule Žurić… Rekli su o njemu da je prvi komunistički jeretik, najčitaniji pisac Jugosavije, pisac za narod i sirotinju, najomiljeniji osmeh Beograda, poslednji Krajišnik…

Svetska festivalska premijera

Branko Lazić

Rođen 1968. u Sarajevu, živi u Banjaluci. Urednik dokumentarnog programa na Radio-televiziji Republike Srpske. Autor je preko 500 emisija, spotova i dokumentarnih filmova. Radio kao fotoreporter, snimatelj, reditelj , producent, šef produkcije i direktor programa ATV BL. Mentor na radionicama dokumentarnog filma „Kratkofil panč“. Dobitnik preko 50 nagrada za  dokumentarne filmove, na domaćim i međunarodnim festivalima. Autor 10 dugometražnih i 15 kratkometražnih dokumentarnih filmova.

Izbor filmova: Mediteran Film Festival / 2.4. 21h

Održava se u Širokom Brijegu (BiH) već 23 godine i jedan je od najstarijih festivala dokumentarnog filma u regionu. Takmičarski program predstavlja filmove nastale u produkciji ili koprodukciji neke od zemalja Mediterana.  Bogat prateći program obuhvata revijalne projekcije filmova, promocije knjiga s filmskim temama, okrugle stolove na temu dokumentarizma, itd, ali i turističke sadržaje (obilasci najzanimljivijih mesta u Hercegovini koja mogu poslužiti kao lokacije za snimanje filmova, gastro i enološka ponuda…). U sklopu festivala organizuje se filmska radionica, a MFF učestvuje i u produkciji ili koprodukciji dokumentarnih filmova.

Na 70. Martovskom festivalu biće prikazani filmovi koji su, prema izboru organizatora MFF-a, obeležili prošlogodišnju selekciju kratkih dokumentaraca.

You Can’t Automate Me (21′, 2021, Slovenija/Slovenia), r: Katarina Jazbec

Abyssal (30′, 2021, Francuska/France), r: Alejandro Alonso

Akouchetame (16′, 2021, Francuska/France), r: Gaël de Fournas, Federico Francioni

Bancal (28′ 46”, 2021, Španija/Spain), r: Rafael Montezuma